O obrovi a maličkostiach

Kdesi v ľudskej prirodzenosti je zakorenená potreba čakať a následne dosiahnuť niečo veľkolepé, čo otrasie duchom a prinesie vytúženú zmenu. Ak tento pocit neprichádza, človeka to frustruje a zabúda takmer na všetko, čo ho obklopuje. Obor a čas prináša na trh neobyčajne poetickú tému o zastavení sa a premýšľaní o kráse jednoduchého bytia, ukrytého v maličkostiach, a to v celkom nezvyčajnom knižnom formáte a dizajnovom spracovaní.

 Carmen Chica a Manuel Marsol je španielske duo, zamerané na tvorbu obrazových albumov, v ktorých kooperácii vznikla aj obrazová kniha Hora (2019, Baobab). Carmen Chica vyštudovala odbor reklama a verejné vzťahy a v roku 2014 študovala aj v odbore detskej literatúry. Manuel Marsol je autor a ilustrátor, podobne ako Chica študoval reklamu a audiovizuálnu komunikáciu. Marsol je známejší zatiaľ len na českom knižnom trhu, ilustroval Kafkovu Premenu a Melvillovu Bielu veľrybu. Z dizajnérskej tvorby možno jeho rukopis čítať z reklamy na dánsky dizajnový obchod Flying Tiger Copenhagen. Za ilustrácie v obrazovej knihe Obor a čas získal hlavnú cenu Ibero-American Catalog of Illustration 2014 a v roku 2015 získala kniha titul za najlepšie ilustrovanú knihu na Medzinárodnom festivale komiksu Amadora BD v Portugalsku. 

Obrazovú knihu možno vnímať ako alegóriu na nezastaviteľné plynutie času a života. Zo zdanlivo obyčajných dní, ktoré Obor trávi naoko banálnymi činnosťami, sa stávajú dni, tvoriace podstatu jeho existencie. A vlastne nielen jeho, ale aj všetkých bytostí a vecí, ktoré s ním nažívajú a obklopujú ho. Metaforický obraz života je stvárnený stromom, čo vyrastá z Obrovej hlavy. Čitateľ si všíma jeho rast, rozvetvovanie, prinášanie plodov, ale aj skúšku poveternostnými vplyvmi či krutým snehom. Kolobeh premeny Obra tak prebieha na pozadí zmien ročných období, a predsa sa nič nedeje. Teda aspoň to tak predostiera textová zložka knihy. Slovo a obraz môže v tomto type naratívneho obrazového textu plniť viacero funkcií od symetrickej cez komplementárnu až po protichodnú. V tejto obrazovej knihe ide o protichodný vzťah medzi obrazom a textom, pretože je postavený na ich vzájomnom protirečení.

 Kniha si vyžaduje opätovný návrat k nej, pretože je popretkávaná detailmi, ktoré nie je možné spracovať hneď pri prvom prečítaní a text čitateľa navádza na to, že sa v príbehu „nič nestalo“. Na prvý pohľad preto môže vyznievať priveľmi jednoducho a na čitateľa zapôsobiť až banálne. Návratom späť sa však čitateľ zameria na maličkosti, ktoré – podobne ako v živote – možno mimovoľne prehliadne. Začne si všímať okolie, poletujúceho komára, maličké veveričky, ale aj Obra chrániaceho dom, kŕmiaceho krokodíly či opatrujúceho zvieratá. Vo vzťahu k názvu knihy je súboj Obra so stereotypom a časom nevyhnutný a vedie ho k premene, tej vonkajšej, no predovšetkým vnútornej (tá je badateľná v kontrastnom geste akejsi agresie voči stereotypu na úvodnej strane a prijatiu života v jeho rozmanitosti na konci knihy).

Veľký (25x35 cm) a vertikálne orientovaný formát knihy zodpovedá jej umeleckej výpovedi. Veľkosť knihy adekvátne zachytáva nielen Obra v prírodných scenériách, ale aj maličké detaily, ktoré by si čitateľ v menšom formáte zaiste nevšimol. Ilustrácie sú v tejto knihe celostranové, aby rozohrávali hru predstavivosti aj mimo stránkového ohraničenia. Kolorit digitálnych ilustrácií je ladený skôr do sýtych a teplých tónov krajiny a Obra, čím sa vytvára vizuálny kontrast so žiarivou, tyrkysovo modrou oblohou.

Obrazová kniha je úsporná na slovo, no o to bohatšia na vizuálnu zložku, otvárajúcu rozličné interpretačné cesty. Tematicky môže vytvárať priestor pre rozhovor dospelého s detským čitateľom na témy od prírodných až po hlbšie, filozofické problémy, teda napr. o plynutí času, ročných obdobiach a premenách, o pohľade na stereotyp a vnímanie krásy jednoduchosti a každodennosti. Zároveň je vizuálnou oslavou života, plného všetkých tých malých, na prvý pohľad všedných vecí, tvoriacich podstatu našich dní.

 

Veronika Čigarská (1996)

Vyštudovala učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetiky a momentálne pôsobí ako interná doktorandka na Katedre komunikačnej a literárnej výchovy PF PU. 

Vo svojom výskume sa zameriava na žáner obrazovej knihy, tzv. „picturebook“

 

Carmen Chica, Manuel Marsol: Obor a čas

Preklad: Lucia Duero

Bratislava: OZ Brak/Alma, 2022