Po týždňoch príprav a zhonu konečne nastane ten dlho očakávaný čas! vo chvíľach oddychu sa určite mnohí z vás radi nechajú vtiahnuť do pútavej knihy. či už máte radi romantiku, zaujímajú vás osudy ľudí i sveta, alebo preferujete napätie a akciu, isto si z pestrej ponuky vyberiete „ten váš“ pohodový príbeh...

Romantika a tajomstvá

„Milý Santa, tento rok si želám iba jediné. Mamu.“ Dojímavé vianočné želanie napísala šesťročná Holly. Po maminej tragickej havárii sa o ňu stará jej strýko Mark spolu s bratom Samom. Slobodní mladí muži so zlými spomienkami na vlastné detstvo nemajú nijaké skúsenosti s výchovou. Navyše, dievčatko od maminej smrti neprehovorilo ani slovo. A to už prešlo pol roka. Až vnímavej majiteľke hračkárstva Maggie sa výletom do rozprávkového sveta podarí z Holly opäť vylúdiť slová.

Vstupom Maggie do deja sa autorke otvoril priestor na rozohranie ľúbostného príbehu a zároveň na porovnanie rodinných vzťahov a väzieb. Silné citové zázemie, ktoré Maggie poskytujú rodičia a súrodenci, je v ostrom kontraste s nefunkčnou Markovou rodinou, v ktorej chýbajúca láska medzi rodičmi poznačila aj súrodenecké vzťahy. Až zodpovednosť za krehkú neter a láska, ktorú vniesla do života všetkých, prelomila strach prejaviť city. Kniha Lisy Kleypasovej Štedrý deň vo Friday Harbore (Ikar) je ako stvorená na adventný čas.

Takmer totožný príbeh prináša prvá časť románu Nory Roberts Nataša a Michail (Remedium). Tentoraz je to osud vdovca s malým dievčatkom, ktorý sa zaľúbi do majiteľky hračkárstva Nataše, utečenkyne z Ukrajiny, ktorá do USA prišla ako 5-ročná po niekoľkomesačnej strastiplnej ceste. Nataša sa bojí podľahnúť čaru mladého muža a jeho dcérky, lebo má za sebou bolestnú skúsenosť. Nie je ako jej bezočivý živelný brat Michail, hrdina druhej časti románu. Ten ide priamo za svojím cieľom a svojou priamosťou a chuťou žiť dokáže zmeniť citovo chladnú, konvenciami a autoritatívnou matkou spútanú Shelby.

O láske a citovom zázemí je aj román Lisy Jewellovej Pravda o Melody Brownovej (Ikar). 33-ročná hrdinka si nepamätá nič do svojich 9 rokov, jej život sa prakticky začína precitnutím po požiari domu, v ktorom zhoreli aj jej spomienky. Žije sama so synom a vystúpenie hypnotizéra v nej oživí útržky spomienok. Jej cesta za znovuobjavením vlastnej identity prináša prekvapenie za prekvapením. V príbehu je nastolená aj otázka rozhodovania sociálnych úradov a výberu vhodnej pestúnskej rodiny.

Väčšina 16-ročných sa na vianočné prázdniny teší. Neplatí to však o hrdinke príbehu Alexa Morela Prežiť (Ikar) Jane. Tá snuje šialený plán, ako sa Štedrého dňa nedožiť. Po takmer ročnom pobyte v psychiatrickom centre, kde sa ocitla pre opakované sebapoškodzovanie, čo je len krajšie pomenovanie pokusu o samovraždu, dostáva priepustku a letí k mame. Nesníva však o vrúcnom zvítaní, ale o smrti počas letu. Sen jej napokon takmer splní havária lietadla.

Keď sa preberie z bezvedomia uprostred zasnežených hôr, zistí, že prežila len ona a jej spolusediaci Paul. On na rozdiel od nej chce zúfalo žiť, bez jej pomoci sa mu to však nepodarí. A tak sa začína strastiplný boj o prežitie, ale aj zbližovanie mladých ľudí, ktorí sa priskoro stretli so smrťou svojich blízkych a vyrovnávali sa s ňou každý inak. V extrémnych podmienkach blízkosti možného konca sa navzájom zverujú so svojimi tajomstvami a ich vzťah sa mení na lásku. Práve tá im dáva silu a chuť žiť. Smutný príbeh o nepochopení, osobnom zlyhaní, zmysle a cene života núti zamyslieť sa nad medziľudskými, najmä rodinnými vzťahmi.

Po šesťročnej prestávke opäť v slovenčine vychádza román Barbary Woodovej. Naši čitatelia mali možnosť prečítať si viac ako desiatku jej diel, ktoré sa vyznačujú kombináciou dobre vystavaného ľúbostného príbehu s dobovými a miestnymi reáliami. Je to tak aj v novinke Nevzdaj sa svojich snov (Slovenský spisovateľ). Nesledujeme len lásku Hannah a Noela, ale aj proces osídľovania Austrálie v 19. storočí, boj so zaostalosťou, náboženskou a rasovou neznášanlivosťou, život hľadačov opálov a bohatý duchovný život Aborigénov, spoznávame čestných vagabundov a gaunerov v obleku gentlemana. A nad tým všetkým plynie osud ženy, čo vytrvala vo svojej snahe presadiť sa v mužskom svete medicíny, aby naplnila svoj a otcov sen odhaliť príčinu horúčky šestonedeliek, jej stratená a nájdená láska, ktorá nepozná prekážky.

Margita Bíziková

Budúcnosť je v nás

Všetko tu už bolo, vravela Šalamúnovi Michalda Kumana, kráľovná zo Sáby, známa aj pod menom Sibyla. Predčasne zosnulý autor kníh, ako Vajce v stodole, Koza či Nebrnkaj mi na city, publicista a spisovateľ Vlado Bednár tu už tiež iba – bol. Bohužiaľ. Našťastie, knihy majú tú skvelú vlastnosť, že sú nielen posmrtnými životmi svojich autorov, ale hoci tu už mnohé boli, ak boli dobré a ak sa dokonca vypredali, prichádzajú – vychádzajú znova. Takou je aj Bednárova Sibyla (Tatran), v ktorej autor zozbieral známe aj menej známe veštby a proroctvá rôznych pýtií, slepých mládencov, diev, hvezdárov či sibýl, aj tej najznámejšej, s veľkým S. Inteligentne spracované množstvo historických prameňov s nevysloveným, zato jasným posolstvom predierajúcim sa k čitateľovi spomedzi riadkov. Bednárova Sibyla je zaujímavá, bez pátosu a ľúbivých kučierok napísaná kniha, číta sa s pôžitkom pre pútavý obsah, ktorý čitateľa vtiahne do histórie, do úvah o sebe a svojom vklade do súčasnosti aj do večnosti. Okrem múdrostí učencov z rodov vznešených i obyčajných prináša

aj vtipné povery, predpovede, výber z vešteckých encyklopédií a slovníkov, je však predovšetkým hĺbavým a zrozumiteľným filozofickým načretím do spoločnosti ľudí a do ľudských pováh. Odkrýva, ako by sme mohli budúcnosť (seba aj sveta) predvídať všetci, keby sme mali odvahu pozrieť sa na to, akí sme a akí by sme mali byť, aby sme sa vyhli tomu, čo, ako dúfame, sa zo Sibyliných proroctiev azda nenaplní.

To, že budúcnosť máme vo vlastných rukách a záleží len na nás, ako bude náš život na tejto zemi vyzerať, tvrdí aj Pavel „Hirax“ Baričák v knihe Šlabikár šťastia s podtitulom Návrat k sebe (HladoHlas). Pri jeho čítaní sa vám chvíľami do očí tisnú slzy alebo sa, naopak, smejete na zábavnej príhode, ktorú autor zažil pri cestovaní. Ak by ste si otvorili ktorúkoľvek kapitolu, našli by ste v nej veľa pretransformovaných a notoricky známych výrokov a myšlienok z predchádzajúcich kapitol. Napriek tomu sú zamýšľané vyjadrenia autora, previazanosť a logická organizácia prvkov v texte vo vzájomnej súhre. Základná téma duchovnosti determinuje, ale Baričák formuluje jasne, obratne narába s pozornosťou čitateľa, udržiava ju príbehmi, odbočeniami, vsuvkami, komentármi. Všetko v pevne stanovenej línii textu s jasným dovŕšením cieľa. Postupne sa prepracúva od princípu sebaprijatia cez odpustenie sebe aj iným k pozitívnemu mysleniu, oslobodeniu sa od dogiem až po elimináciu bolesti. V knihe má svoje miesto aj objavovanie seba samého, proces tvorivej energie a učenia sa, rebélia i meditácia, úcta k prírode a Zemi. Autor vysvetľuje princíp dvoch svetov, jeden nazýva Matrix – svet, v ktorom žijeme a konáme tak, ako si to vyžaduje spoločnosť, pravidlá, zákony…, a ten ďalší Domov, odkiaľ sme prišli na planétu Zem, v ktorom sme opravili chyby z minulého života, vybrali si a podrobne naplánovali, čo nás bude čakať v tom súčasnom. V jednej z kapitol apeluje aj na najpodstatnejší odkaz celej knihy: „Nie ste bezbranná bábka. Ste silný tvorca. Nič na vás nečaká, žiadna predpísaná budúcnosť, boli nakreslené len základné ťahy, celý obraz máte vymaľovať vy.”

Marta Moravčíková
Anna Podhradská

Krimi a napätie

„Nemám domov, budúcnosť ani istotu. Už nie som obetavá Tris ani statočná Tris. Myslím, že teraz ich budem musieť obe prekonať,“ povzdychla si hlavná hrdinka románu Veronicy Roth Divergencia v závere prvého dielu. Všetci jej priaznivci preto s napätím očakávali pokračovanie napínavého príbehu. Druhá časť s názvom Rezistencia (Vydavateľstvo Slovart) nesklamala: dej ešte naberá na obrátkach a podchvíľou zažijeme aj prekvapivý moment, ktorý jednotlivé postavy posunie neočakávaným smerom.

Neohrozenosť, Otvorenosť, Informovanosť, Harmónia a Sebazaprenie – päť frakcií, ktoré koexistujú na území Chicaga v ďalekej budúcnosti. Niekdajší spojenci však jedného dňa prestanú ťahať za jeden povraz a bratovražedný boj je skutočne neľútostný. Osobitné postavenie majú takzvaní divergentní, ktorí sa vedia vzoprieť naprogramovanému zlu, takže sú chtiac-nechtiac nositeľmi nádeje aj pre ostatných. Priam symbolom odporu voči mocenským chúťkam Jeanine Matthewsovej sa stáva Tris spolu s Tobiasom, ktorého síce ľúbi, ale aj napriek tomu nie je schopná podeliť sa s ním o všetky svoje myšlienky a pocity. Nesmierne ju trápi najmä pocit viny za smrť Willa, ktorého zabila v sebaobrane, ale sama pred sebou to nevníma ako poľahčujúcu okolnosť. Jeho sestra ani priateľka jej to, pochopiteľne, vôbec neuľahčujú…

Tris cíti, že v hre je niečo skutočne veľké, významné, ale pavučina, ktorá to záhadné „jadro“ ukrýva, je príliš hustá, preniknúť cez jednotlivé vrstvy nie je jednoduché a neraz sa to nezaobíde bez obetí na životoch. Autorka nás neustále drží v napätí, ohromujúce tajomstvo sa dozvieme až na posledných stranách. Na odkrývanie tých zvyšných si Veronica Roth vyhradila záverečnú časť trilógie, ktorá má vyjsť na jeseň 2013.

Čítaním s príchuťou detektívky, či ako sa na záložke prebalu uvádza – trileru – je román zo zákulisia šoubiznisu Hra s bábikami (Ikar) od zainteresovaného človeka, ktorý sa navyše skrýva za pseudonymom Čierny Peter (i keď sa ho autor Dušan Polakovič vzdal už pri „krste“). Kniha ponúka nahliadnutie za oponu slávneho muzikálu, ktorý uvádzajú v bratislavskom Istropolise, ale i do osudov jeho realizátorov. Tí si sem-tam „odskakujú“ za kulinárskym či sexuálnym potešením do Viedne. Zdá sa, že prostredie, v ktorom sa pohybujú krásne mladé ženy-bábiky, si nepotrpí na morálne zábrany a nemá ďaleko ani k „obchodu s bielym mäsom“. Režisér Tomáš Jakabovič je natoľko pohltený svojou prácou a vlastnými problémami, že si spočiatku ani nevšíma, ako miznú atraktívne účinkujúce. Až keď vo Viedni vytiahnu z Dunaja mŕtve telo mladej ženy, uvedomí si, že zmes umenia a biznisu sa môže pohybovať nielen na hranici intríg, ale aj kriminality.

Autor čitateľovi servíruje medzinárodné prostredie, v ktorom sa pohybujú nielen rôzne celebrity, ale operujú v ňom aj kriminalisti, tajné služby či záhadní a bohatí Rusi. Pohráva sa s tajomstvami jednotlivých postáv, ale napätie príliš negraduje. Práve naopak, prekvapujúco všetko ladí do rozprávkového dobrého konca.

Marcela Miniarová
Elena Ťapajová

Na začiatku kriminálneho románu spisovateľky a forenznej antropologičky Kathy Reichs Osudná cesta (Vydavateľstvo Slovart) je pád lietadla s osemdesiatimi ôsmimi cestujúcimi na palube. Už i tak strašný fakt je horší o to, že väčšina z nich boli univerzitní študenti cestujúci počas jesenných prázdnin na futbalový zápas. A keď sa k prípadu povolaná antropologička Temperance Brennanová nevie dovolať svojej dcére – vysokoškoláčke Katy, ktorá sa tiež chystala na výlet, napätie v príbehu sa dá doslova krájať… Rozuzlenie je však zatiaľ ďaleko a vyšetrovanie prinesie ešte množstvo nečakaných zvratov a šokujúcich odhalen