Umenie zachránené umením

Mária Spoločníková: Z reštaurátorského  zápisníka

Košice: vlastný náklad, 2020

 

„Ochrana a nutnosť starostlivosti o výtvarné umenie gotiky je nielen úctou k tvorbe predkov a k tradíciám, je aj vizitkou vyspelosti kultúry národa,“ píše v knihe Z reštaurátorského  zápisníka významná Košičanka a osobnosť slovenskej kultúry – výtvarníčka Mária Spoločníková.

Reštaurátorka a akademická maliarka, Mária Spoločníková (1926) pochádza z Košíc, kde prežila v podstate celý svoj doterajší život (okrem štúdií v Prahe, študijných pobytov v zahraničí a času tvorivej reštaurátorskej činnosti na mnohých miestach Slovenska).

Popri svojej umeleckej tvorbe sa venovala aj práci pedagogickej a literárno-teoretickej (vytvorila viacero publikácií a štúdií o výtvarnom umení). Po 90. roku života začala písať spomienky na svoju umeleckú činnosť, ale aj na cesty za umením po takmer celom svete. K tomu ako prirodzená samozrejmosť pribudla chronológia života s mnohými zaujímavými a pozoruhodnými peripetiami.

 

Proces

Pre Máriu Spoločníkovú je však typická (pri prezentácii vlastnej tvorby i v praktickom živote) skromnosť, a tak sa neporovnateľne viac venuje objektu než svojmu subjektu. Vo všetkom, čoho sa jej prítomnosť na životných cestách dotkla, videla predovšetkým prácu iných, osobitne umelcov a najväčšmi umelcov gotiky. Práve gotika, najmä sakrálne pamiatky tohto obdobia, je predmetom jej záujmu a tvorivej reštaurátorskej činnosti. Jej zámerom bolo zachovať umenie vytvárané po stáročia. Píše: „Ochrana a nutnosť starostlivosti o výtvarné umenie gotiky je nielen úctou k tvorbe predkov a k tradíciám, je aj vizitkou vyspelosti kultúry národa.“ A teda i kultúry európskej.

Výpravná publikácia Z reštaurátorského zápisníka (Biografia, Reflexie, Fotodokumentácie, Zoznam reštaurovaných diel, Bibliografické poznámky) je knihou o procese reštaurovania, o zachránených pamiatkach gotiky, ale aj o živote a práci tejto významnej výtvarníčky.

Texty a artefakty na fotografiách dopĺňajú zábery z priebehu prác, sú to aj fotografie, na ktorých nájdeme významné osobnosti nášho kultúrneho, najmä výtvarného života, a v menšej miere i korešpondenciu s nimi. Všetko toto má dôležitú hodnotu pre zachovanie kúska histórie od druhej štvrtiny 20. storočia po dnešok.

 

Láska k umeniu

Kniha má dve základné časti – textovú a obrazovú. Textové časti obsahujú biografiu autorky a jej odbornú, cieľavedomú prácu a zanietenosť pri záchrane umeleckých artefaktov gotiky na pozadí historických udalostí u nás a sčasti i v cudzine, obraz rodinného, študijného a pracovného prostredia, no v popredí sú predovšetkým dôkazy autorkinej odbornej práce pri záchrane umeleckých diel.

Zo zachytených postupov revitalizácie pamiatok na farebných i čiernobielych fotografiách zákonite vyplýva, že ide o obdivuhodnú prácu, trpezlivosť a lásku k umeniu. Vynikajúce fotografie a reprodukcie (zväčša farebné) uvádzajú artefakty dômyselným spôsobom – pred reštaurovaním, počas neho a po ňom. Je tu prítomná aj istá chronológia „znovuzrodenia“ sôch, súsoší a obrazov, ktoré dokumentujú namáhavú a cieľavedomú prácu Márie Spoločníkovej.

Na zreštaurovaných dielach v konečnom dôsledku vidieť, k čomu sa autorka pri svojej záslužnej práci hlási. Dokázala sa ponoriť do myslenia, presvedčenia, religiozity a umeleckého nadania starých majstrov gotiky, osobitne Majstra Pavla a jeho žiakov, prejavila nevyhnutnosť poznať históriu, Bibliu a umelecké nadanie majstrov gotiky.

 

Obraz duchovna

Kniha sa svojou kompozíciou a obsahom líši od iných publikácií podobného typu, lebo popri vysokej odbornosti má v sebe aj obraz duchovna starých majstrov a vyznania reštaurátorky Márie Spoločníkovej. Je to kniha, ktorú možno nielen obdivovať (jej dizajn), nielen prezerať (krásu gotických artefaktov na vyše desiatke fotografií), ale aj študovať.

Autorka sprevádza čitateľa po významných európskych galériách a chrámoch, spolu s ňou sa ocitneme aj v Japonsku, dozvieme sa, z čoho a ako vznikali dodnes zachované sochy a súsošia či obrazy dávnych storočí, kto ich vytváral i čo pre budúci vývin Európy a jej kultúry prinieslo najmä gotické umenie.

Odbornosť a hĺbka autorkiných textov a krása gotických artefaktov, ktoré Mária Spoločníková zachránila, sú silným posolstvom pre súčasnosť i budúcnosť vedomia a viery človeka. Náučná a reflexívna kvalita knihy prináša aj spirituálny rozmer. Mária Spoločníková dávala totiž stáročným gotickým artefaktom ich niekdajšiu podobu nielen z dôvodov estetických, ale aj etických.

Dlhý a ťažký čas práce poskytol umelkyni hlboké reflexie nad talentom a vierou starých majstrov, nad ich prienikom do prapodstaty bytia. Diela týchto majstrov sú preniknuté láskou a duchovnou vertikalitou, čo vedie vnímavého súčasníka k obdivu ich talentu, ktorý smeruje do transcendentna. Fascinácia gotickým umením prechádza takto prostredníctvom reštaurátorky Márie Spoločníkovej aj na čitateľa.

                                

Gabriela Rakúsová (1943)

Literárna kritička, vyštudovala slovenčinu a ruštinu, pôsobí v Košiciach. Spolupracuje s rozhlasom a s niektorými vydavateľstvami ako jazyková redaktorka, v novinách a časopisoch publikuje recenzie a reflexie. Vyšli jej knihy: Z literárnych reflexií, Medzi realitou a jej znakom, Fiktívne rozhovory (o autoroch a dielach).

 

 

Mária Spoločníková. Foto: archív M.S. / Z reštaurátorského zápisníka