Dvojčatá v akcii

Rovnaké, a predsa celkom iné

Jacqueline Wilsonová

Dvojčatá v akcii

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004

Preklad Natália Holinová

Jednovaječné dvojčatá sú zázrak prírody. Priťahujú pohľady a všetci vravia, aké sú užasné. V praxi je to však oveľa ťažšie: pre rodičov aj pre dvojčatá. Veď si len predstavte, že by ste všade stále chodili so zrkadlom.

Desaťročné hrdinky nášho románu so svojou dvojjedinosťou problém nemajú. Tvoria celok. Dominantná, urečnená, večne strapatá a neupravená Ruby dopĺňa introvertnú Garnet, vždy ako zo škatuľky. Ruby najradšej číta životné príbehy výstredných slávnych hviezd, Garnet staré knihy ako napríklad Malé ženy. Dievčatá žijú s ockom a starou mamou. Mamička zomrela. ,,Naozaj nie sme normálna rodina, o akej sa môžete dočítať v knižkách. My čítame hory kníh. Ocko je najhorší. Má ich tony a stále kupuje ďalšie a ďalšie, ale nie  nové  – hromady starých zaprášených bachantov na aukciách, v antikvariátoch..“ Z jednej takejto pochôdzky priviedol Rose. Nie je to však kniha, ale priateľka. Nezískala si sympatie ani dvojčiat, ani starej mamy. Otcov šatník zmenila na športový a bozkávala sa s ním v aute. Skutočná pohroma nastala, keď ocka prepustili z práce. Rose ho podporovala v jeho sne nerobiť úradníka, ale to, čo ho baví, a tak šokoval celú rodinu kúpou kníhkupectva a veľkým sťahovaním. Stará mama išla do garsónky a dievčatá s otcom a Rose do celkom nového prostredia. Rozhodne Rose nemienili jej votrelectvo prepáčiť a riadne jej spoločný život osládzali, pričom často využívali svoju rovnakosť a nekonečnú vynaliezavosť.

Ruby objaví v časopise informáciu o konkurze na filmovú úlohu pre dvojčatá. Jej sen stať sa filmovou hviezdou bol na dosah. Napriek zákazu otca a nevôli a strachu Garnet tajne na konkurz odcestujú. Práve skúška pred kamerami je zlomovým okamihom celého príbehu a začiatkom osamostatnenia sa sestier, nie narušenia ich vzťahu. Prestanú mať rovnaké účesy, prestanú všade chodiť spolu, každá má svoj okruh priateľov.

Autorka v knižke ocenenej Children’s Book Award zaujímavou formou (dvojčatá si písali poznámky do účtovnej knihy) ukazuje, aké dôležité je pre šťastie byť samým sebou a že skutočná láska a priateľstvo neobmedzujú toho druhého, ale nechajú ho ísť svojou cestou. Dvojčatá v akcii sú lektúrou o tolerancii a láske, rozosmejú a pobavia rovnako decká ako dospelých.