Veronika Cosculluela
06.05.2014

Krycie meno Bežec – Peter Tóth

Bývalý novinár denníka SME a šéf kontrarozviedky Slovenskej informačnej služby Peter Tóth vydal svoje „memoáre“ Krycie meno Bežec (Dixit 2013) ako 42-ročný. Na Slovensku je kontroverznou postavou, dlhé roky sa totiž nevedelo, že tento novinár si zároveň buduje kariéru v tajnej službe. Obdobie mečiarizmu trvalo päť rokov, stále však priťahuje pozornosť verejnosti. Tóth opisuje roky vlády Vladimíra Mečiara ako politickú katastrofu, keď sa volení zástupcovia ľudu zapletali s mafiánmi a bolo veľmi ťažké ich rozlíšiť.

Kniha je pútavo napísaná a čitateľa strhne hneď od začiatku. Autor s vydavateľom sa práve preto rozhodli začať ju druhou časťou, teda opismi toho, čo sa dialo za tuhého mečiarizmu a ako fungovala práca agenta tajnej služby. Až v závere je zaradená prvá časť, v ktorej autor približuje svoju novinársku prax. Čitateľ by mal poznať reálie 90. rokov, Tóth sa totiž vysvetľovaniu venuje len minimálne. Musí nám byť teda jasné, kto boli Robert Remiáš, Ivan Lexa, Ladislav Pittner či Oskar Fegyveres a akú úlohu hrali v politike tohto obdobia.

Tóthova kniha nie je fikciou, nejde však ani o dokument. Jeho autorský počin by sme mohli vnímať ako subjektívne rozprávanie o slovenskej realite hneď po rozdelení republiky, keď sa mladý štát ocitol v rukách jedného mocného muža. Byť naraz novinárom a spravodajcom tajnej služby nebol jednoduchý oriešok. Tóth často písal o veciach, ku ktorým bol až príliš blízko, a jeho povinnosťou bolo chrániť zdroje svojich informácií. K tomu patrila aj prísna konšpirácia pri dohadovaní si stretnutí. Priznáva, že občas trpel paranojou, že ho všade sledujú, a aby sa striasol prenasledovateľov, behal: „Bežecké presuny z domu do redakcie a z redakcie na stretnutia či tlačovky boli pre sledovačku nočnou morou. Spočiatku som to robil nevedomky, ale neskôr som pochopil, že beh je veľmi účinnou zbraňou proti sledovaniu.“ Opisy niektorých situácií vyznievajú, akoby boli vystrihnuté z amerického filmu o špionáži. SIS však nie je CIA a podľa Tótha je až smiešne komorná: „To, že tajná služba všetko vie a všade vidí, sú iba také mýty. Možnosti akejkoľvek tajnej služby, a nielen tej slovenskej, sú oveľa limitovanejšie, ako by sa z filmov mohlo zdať.“

Hoci Peter Tóth napísal knihu o udalostiach minulých, v jeho spomienkach nájdete mená ľudí, ktorí sa stále pohybujú v slovenskej politike, a dokonca aj na jej vrchole. Ako napríklad niektorí kandidáti na prezidenta...

Autor knihu predstavil 18. februára v bratislavskom kníhkupectve Martinus na Obchodnej.