Elena Ťapajová
09.12.2011

Oksa Pollocková. Vyvolená - Anne Plichotová a Cendrine Wolfová - Utečenci z neviditeľnej krajiny

Utečenci z neviditeľnej krajiny

Bratislava, SPN – Mladé letá 2011
Preklad Mária Gálová

Oksa Pollocková má trinásť rokov, nadprirodzené schopnosti a je hrdinkou najnovšej francúzskej päťdielnej fantasy série, ktorá spustila v Európe vlnu pollock mánie. Preložili ju do 23 jazykov a záujem prejavili aj filmári.

Autorky sú knihovníčky v Štrasburgu, hoci Anne Plichotová pôvodne študovala čínštinu a kulturológiu, odišla do Číny a Koréy a pracovala ako zdravotná asistentka, kým Cendrine Wolfová sa a po štúdiu telovýchovy venovala povolaniu sociálnej poradkyne a ilustrovaniu detskej literatúry. Prvú knihu série vraj vydali vlastným nákladom a uverejňovali ju aj na internete, kde vzbudila mimoriadny záujem.

Príbeh sa začína v okamihu, keď Oksa konštatuje, že sa jej život prevrátil naruby a už nikdy nebude ako predtým. Nielen, že sa náhle rodina presťahovala z Paríža do Londýna a ona si musí zvyknúť na novú školu, ale zrazu zistí, že má nadprirodzené schopnosti a excentrická stará mama Dragomíra jej odhalí rodinné tajomstvo: Pollockovci museli ujsť z rodnej neviditeľnej bájnej krajiny Edefie. Oksa je ich posledná nádej, jediná šanca na návrat, lebo je predurčená stať sa tzv. Vznešenou, akousi následníčkou trónu. Musí sa začať pripravovať na toto poslanie, naučiť sa ovládať svoje výnimočné schopnosti a vyrovnať s množstvom nástrah, o ktorých sa jej dovtedy ani nesnívalo. Vyostril sa totiž súboj medzi Dobrom a Zlom a ona má v ňom zohrať neopakovateľnú úlohu. Dievča tak prežíva rad bláznivých a neraz aj nebezpečných dobrodružstiev, často až s detektívnou príchuťou.

Autorky zaľudnili sériu množstvom postáv. V prvej knihe, rovnako ako Oksa, sa zoznamujeme s prahistóriou rodiny Pollockovcov a ich priateľov – potomkov Utečencov z Edefie, ktorí sa pred vyše polstoročím rozpŕchli do „vonkajšieho sveta“, ale aj s bájnymi bytosťami a rozprávajúcimi rastlinami, ktoré si priniesli zo starej vlasti. Zaujímavá je kozmopolitná línia: Pollockovci sa pôvodne ocitli na Sibíri, majú v sebe ruskú krv a žili v niekoľkých európskych krajinách. Ich priatelia prichádzajú na stretnutia napr. zo Škandinávie či Španielska a spomína sa i niekdajšie Československo, Oksin najlepší kamarát Gus je adoptované dieťa čínskej matky a holandského otca. Svet bežných smrteľníkov predstavujú Oksini spolužiaci a učitelia zo školy sv. Proxima v Londýne.

Do psychologickej línie zmätkov dospievania patrí riešenie empatie, sebaovládania, pocitov menejcennosti a depresie. Komplikácie v podobe prvých lások sa ešte len rysujú.

Plusom pútavého rozprávania je nenápadné zdôrazňovanie rodinnej spolupatričnosti, lásky k prírode, ale aj priateľstva. Ak si odmyslíme čarodejnícke rekvizity, bájne bytosti a nadprirodzené sily, ide o osviežujúce čítanie pre dospievajúcich o prekonávaní samého seba a sile priateľstva.