Veronika Jánošiková
17.06.2014

Ostrov doktora Moreaua - H. G. Wells

Preklad Marián Gazdík
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2013

Ostrov doktora Moreaua od Herberta Georgea Wellsa nie je vo svete literatúry žiadnou novinkou. Ide totiž o dielo z roku 1896 zaraďované k svetovej klasike vedecko-fantastického žánra. V slovenskom vydaní vychádza preložené Mariánom Gazdíkom. Román s prvkami hororu prináša dobrodružnú a zároveň filozofickú cestu k hrozbám vedy, zobrazujúcu túžbu človeka podmaniť si prírodu.

Kniha je písaná vo forme spomienok rozprávačom Edwardom Prendickom, ktorý je zároveň hlavnou postavou príbehu a vo svojom rozprávaní sa obracia priamo k čitateľom. Edward stroskotá v oceáne, kde vyčerpaný a sám takmer umiera v záchrannom člne. Napokon ho objaví a zachráni skupinka ľudí na čele s doktorom Montgomerym. Od začiatku sa Edwardovi, mužovi s vysokým postavením, niečo nezdá. Na palube sa totiž nachádza aj bytosť, nie veľmi sa podobajúca na ľudského tvora, a to ho znepokojuje. Keď sa loď chystá ukotviť na neznámom ostrove, posádka začína uvažovať o tom, čo spraví s osamelým stroskotancom. Rozhodnutie napokon praje Edwardovi, a tak sa ocitá na ostrove, ktorý však, ako rýchlo zistí, nie je tak celkom normálny. Zoznamuje sa s doktorom Moreauom, ktorého si pamätá z čias štúdií na vysokej škole ako povestného experimentátora so zvieratami. Na ostrove nájde laboratóriá, kde Moreau vytvára bytosti, ktorým vládne podľa ním vytvorených zákonov. Je pre nich „otcom“ a podľa toho sa aj správajú, až kým sa neobjaví zbraň, porušenie zákazu konzumácie mäsa, alkohol a v ich mysliach otázky: Kto vlastne som? Prečo som bol stvorený? Na tie im však nikto dostatočnú odpoveď nedá, a tak sa túžba vymaniť spod moci a pravidiel zmení na cestu k vojne a záhube.

V románe sa okrem stúpajúceho majstrovského napätia, často hororového, čitateľ stretne aj s existenčnými a spoločenskými otázkami. Smeruje veda k ovládnutiu ľudstva? Dokážeme zvíťaziť nad prírodou a podmaniť si živú bytosť?