Veronika Jánošiková
16.06.2015

Prípad Caravaggio - Daniel Silva

Preklad Alena Redlingerová
Slovenský spisovateľ 2015

Milovníkom série špionážnych krimi príbehov Daniela Silvu by určite nemala uniknúť najnovšia epizóda oživujúca prípad, v ktorom sa odkrývajú tajomstvá a zločiny z  podsvetia obchodujúceho s  umeleckými dielami. Pod názvom Prípad Caravaggio nám autor aj tentoraz približuje krádež obrazu, ktorú sa snaží vyriešiť už známy reštaurátor a agent Gabriel Allon.

Allon, odborník na taliansku maľbu, práve pracuje na reštaurovaní Veroneseho obrazu v Benátkach, čo si ako jeden z najváženejších reštaurátorov patrične užíva. Idylku však naruší informácia, ktorá z jeho pomerne pokojného obdobia spojeného s očakávaním dvoch potomkov spraví nepochybne nielen zápas o  záchranu vzácnych umeleckých pamiatok, ale aj o vlastný život. Juliana Isherwooda, jeho londýnskeho priateľa, totiž prichytili pri vražde, ktorú, ako sa Allon správne domnieva, nespáchal. V  záujme dokázania priateľovej neviny začne riešiť prípad obete Jacka Bradshawa, špióna, ktorý mal v obľube obchodovať s ukradnutými obrazmi.

Hneď po tom, ako svojím reštaurátorským okom správne odhalí premaľované vzácne majstrovské diela na mieste činu, pomoc hľadá v Londýne i v Paríži, kde ho známy profesionálny zlodej obrazov oboznámi s  Bradshawovým životom. Okrem iného zistí, čo znamená tajomná iniciála C. V. O. Je to meno najznámejšieho barokového maliara, ktorého známy oltárny obraz Narodenie Krista zmizol pred desiatkami rokov, v  čom nemá prsty nikto iný ako samotný Bradshaw. Gabriel Allon hľadá nielen vrahov, ale aj tento vzácny obraz, pričom narazí na nejednu ďalšiu obeť.

Pútavé čítanie umocnené rýchlym spádom deja bez potreby siahodlhých opisov v čitateľovi dozaista vyvolá otázky týkajúce sa nielen zločinu, ale aj toho, čo sú ľudia ochotní pre hodnotu umenia obetovať. Hoci je príbeh fiktívny, navodzuje pocit z riešenia skutočného kriminálneho prípadu. Záujem Daniela Silvu o umenie je citeľný v opisoch obrazov, vďaka čomu si dozaista prídu na svoje aj milovníci výtvarných diel.