Psia škola kocúra Červenochvosta – Gabriela Futová – Domov je tam, kde som doma

Domov je tam, kde som doma

Domov je tam, kde som doma

Gabriela Futová: Psia škola kocúra Červenochvosta, Bratislava, SPN – Mladé letá 2008

Nová knižka Gabriely Futovej a ilustrátora Ďura Balogha je ďalším rozprávaním na tému obľúbenú u autorky i u detských čitateľov. Príbehy o domácich miláčikov zvyčajne patria k vďačným a ľahko čítaným textom. Najmä, ak sú napísané po „futovsky“ ľahkým perom. Autorka z autopsie dobre pozná „psychológiu“ svojich zvieracích postáv, čo dodáva dôveryhodnosť príbehom.

Kocúrik Červenochvost je darčekom pre mladú ženu Táňu. Nečakane sa ocitne na prechodný čas v domácnosti jej sestry, ktorá je darcom mačiatka. Sestra má dve sučky, Lilu a Džinu. Zážitky mačiatka súvisia nielen s počiatočnými adaptačnými problémami po odluke od mamy, ale aj so zbližovaním sa s odvekou nepriateľskou psou rasou. Mačiatko napokon samo rozozná, kde je jeho pravý domov a rozhodne sa natrvalo zostať u nájdenej kamarátky a jej psích spoločníčok.

Silnou stránkou Futovej rozprávaní je pútavý príbeh podávaný cez osobnú skúsenosť hrdinu. Vyvoláva v čitateľovi autentickosť, pomáha mu „vstúpiť“ do diania. Aj v tomto prípade autorka vsadila na prirodzene vyrozprávaný dej. Čitateľ sa vžíva do „myslenia“ zvieratka, je svedkom jeho konania, jeho vnútorného prežívania. Môže spoznať detailnejšie jeho potreby a zabaviť sa na situáciách, do ktorých sa kocúrik svojím „bábätkovským“ myslením dostal. Autorka necháva na ňom, aby sa s dejom stotožnil bez zbytočného vysvetľovania a poučovania. Dej determinuje každodenný biorytmus mačiatka. Jeho správanie je opisované realisticky a je primerané bežným prejavom mačacích mláďat.

Autorkin láskavý, chápavý no pritom triezvy prístup k zvieratkám môže byť pre deti podnetným príkladom. Ostáva nám veriť, že v budúcnosti sa odváži popasovať aj s novými témami, ktoré jej umožnia uplatniť jej spisovateľský potenciál ešte v plnšej miere.

Timotea Vráblová