Katarína Mikluščinová
21.06.2013

Smrť džokejky - Felix Francis

Preklad Svetlana Marušiaková
Slovenský spisovateľ 2013

Román Smrť džokejky je najnovším príbehom zo svojrázneho dostihového sveta od anglického spisovateľa Felixa Francisa, úspešne pokračujúceho v šľapajach svojho populárneho otca Dicka. Tentoraz sa autor na pozadí pestrého života trénerov, majiteľov koní, džokejov, stávkarov i znudených manželiek sústredil viac na zákulisie pretekov. Čitateľa zaviedol do príprav televíznych prenosov, práce technikov, komentátorov, moderátorov, novinárov zo serióznych periodík i bulvárnych plátkov. A práve v kruhu médií sa pohybuje aj ústredná postava knihy – televízny moderátor Mark Shillingford. Jeho sestra – dvojča Clare – patrí medzi špičku úspešných britských džokejov a Mark je na jej víťazstvá právom hrdý. Na ostatných dostihoch v Lingfielde sa mu však nepozdáva jej druhé miesto v súťaži, preto požiada kolegu o videozáznam. Pri jeho kontrole zistí, že Clare pred cieľom svojho koňa nepovzbudzovala, ale naopak zadržala. Nemôže sa zmieriť s myšlienkou, že by jeho slávna sestra použila trik a „zahrala sa na falošné dostihy“. Vysvetlenia sa však nedočká, súrodenci sa rozídu v zlom a o niekoľko hodín polícia Markovi oznamuje, že Clare vypadla z balkóna hotela Hilton. Hoci sa v izbe našiel list na rozlúčku, Mark nechce uveriť, že by si úspešná džokejka siahla na život… A už tobôž nie po tom, ako v sestrinom byte nájde dôkaz o neznámom vydieračovi. Púšťa sa teda do nebezpečného pátrania na vlastnú päsť, ktoré rozkrúti kolotoč nepríjemných udalostí, dohadov, podozrievaní a tých najrozmanitejších kombinácií. Nájde Mark svojho nepriateľa a vyrieši záhadu Clarinej smrti? Odpovede na tieto otázky a rozuzlenie napínavého príbehu prinesú až posledné strany knihy. Autor v nich sústredil najvzrušujúcejšie udalosti, plné zvratov i nečakaných odhalení v drsnom dostihovom svete, v ktorom sa točia nemalé peniaze. A tie vždy lákali a budú lákať tých, čo ich lesku nedokážu odolať.