Terapia tmou nie je pre všetkých

Peter Derňár: Škrabot
Bratislava: Lindeni, 2021

Debutový mysteriózny triler Škrabot exceluje tam, kde zahraničné knihy tohto žánru nemajú šancu. Peter Derňár ponúka domácemu čitateľovi slovenské reálie a výrazové prvky, ktorým rozumieme, preto drámu prežívame spoločne s hrdinami o to ľahšie.Vtiahnutie do deja nič neruší, azda len fakt, že sa bojíme o niečo menej ako napríklad v románoch Stephena Kinga.

Dej je rozdelený na tri časti, z čoho posledná je výrazne kratšia. Každá opisuje jedného hrdinu. Úvodná sa venuje novinárovi Petrovi, ktorému sa rozpadla rodina, bývalá žena mu robí psychické peklo a navyše trpí spánkovou deriváciou. Brat aj kolegovia mu radia, aby si zobral dovolenku. Zaujme ho až akási terapia tmou. Ide o pobyty v úplnej tme na niekoľko dní. Aj na Slovensku existujú takéto ponuky. Nakoniec ho zaujme jedna – výrazne lacnejšia než ostatné.

Úvod prvej časti je pomalý a má zbytočne veľa nezaujímavých pasáží. Autor mohol väčšmi dbať na údernosť a zbaviť sa redundantných opisov. Samotný pobyt v tme a strašidelné momenty sú však zvládnuté obstojne, hoci čitateľ sa „nebojí“. Celý čas sa zároveň zamýšľa, či nie sú nadprirodzené javy iba preludom v hrdinovej hlave. Koniec koncov berie antidepresíva a má problémy so spánkom. Typický nespoľahlivý rozprávač.

Lenže o výplody fantázie nemusí ísť, čo naznačujú prestrihy z minulosti, krátke úseky, ktoré sú napísané bielym písmom na čiernom pozadí. Tie rozprávajú o území, ktoré je dejiskom aj v súčasnosti. Tajomstvá sa odkrývajú veľmi pozvoľna.

Druhá časť opisuje filmára Tomáša, ktorý okrem kocúra nemá nikoho blízkeho. Žiadnu rodinu, iba kolegu Dávida a navyše má hroznú povahu. Chýba mu chrbtová kosť a k okoliu sa vie správať príjemne len vtedy, keď mu to hrá do kariet. Svoje remeslo však ovláda. Jedného dňa sa začne zaujímať o svoje dedičstvo, ktoré chcel pôvodne predať. Záhradu nechce nikto kúpiť, vraj tam straší. Nakoniec tam vytvorí miestnosť bez okien, ktorá bude slúžiť terapii tmou.

Každá časť obohacuje tú predošlú a nasledujúcu a perspektíva dvoch rozdielnych postáv prináša vždy príjemnú dávku ozvláštnenia. Petrovi Derňárovi sa podarilo autenticky vykresliť psychológiu postáv a ako to v správnom trileri býva, to najzaujímavejšie sa skrýva medzi riadkami. Autor nás čoraz väčšmi presviedča, že temnota a nadprirodzené javy sú skutočné. Titul funguje rovnako dobre aj ako psychologický triler. Obaja hrdinovia trpia psychickými ťažkosťami až vyhorením zo života/z práce. Treticu protagonistov uzatvára spomínaný Dávid, ktorý by to mal všetko uzavrieť. Lenže tak, ako Škrabot nejasne začal, ešte nejasnejšie sa končí.

To, že ide o debut, príliš nevidno a v mnohých ohľadoch prekonáva aj známejšieho Kariku. Akčnosť deja narúšali pomalé rozjazdy jednotlivých častí, pričom závery, naopak, mohli trochu spomaliť. Miestami má čitateľ pocit, že autor chce zaujať podobne ako bulvárne titulky novín. Koniec koncov – Peter Derňár je povolaním novinár. Škrabot je však rozhodne jeden z tých vydarenejších žánrových románov domácej produkcie.