Veronika Čigarská
19.04.2024

Trochu iný Pinocchio

Panáčik, kôstka, slivka, poleno a zase panáčik

Pre české alternatívne vydavateľstvo Baobab je charakteristická podpora českých autorov a ilustrátorov v tvorbe jedinečných, ilustrovaných a obrazových kníh pre deti a mládež. Ich knihy zaujmú už na prvý pohľad nezvyčajným tvarom, farebnosťou, výtvarným, grafickým, ale aj typografickým spracovaním.

V roku 2017 vydalo originálnu knihu s názvom Panáčik, kôstka, slivka, poleno a zase panáčik. Od prvého zverejnenia stihla získať niekoľko ocenení nielen v Českej republike, ale aj vo svete, keďže vyšla vo viacerých prekladoch, napr. do angličtiny, holandčiny, španielčiny či poľštiny. Kniha získala české ocenenia Najkrajšia česká kniha roka 2017 v kategórii pre deti a mládež, Zlatú stuhu 2018 za najlepší výtvarný počin, holandskú cenu Strieborného štetca v kategórii ilustrovaných kníh pre deti a medzinárodné ocenenie Bologna Ragazzi 2019 za detskú literatúru. V slovenskom preklade v gescii scenáristky a autorky detských kníh Terezy Oľhovej vyšla len minulý rok, a to vo vydavateľstve Brak.

Syntéza literárneho, divadelného a výtvarného

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že príbeh sa bude viazať na už známy pretext od talianskeho spisovateľa Carla Collodiho. Obálka knihy by mohla predznamenávať príbeh dreveného panáčika s nosom, ktorý rastie pri každom klamstve. Tento príbeh je však iný. Zatiaľ čo v originálnej verzii sledujeme cestu Pinocchia, hravého dreveného chlapca, ktorý robí veľa nerozumných rozhodnutí, aby napokon dospel k poznaniu, českí autori vytvorili verziu, popretkávanú od samotného začiatku nonsensom, slovnými hračkami a komikou.

Vojtěch Mašek je známy scenárista, výtvarník, dramaturg a spisovateľ. Napísal a ilustroval niekoľko grafických románov (napr. Svatá Barbora, Sestry Dietlovy, oba získali cenu Muriel českého komiksového festivalu KomiksFEST!). Jeho profesijná kombinácia v spolupráci s ilustrátorom a grafikom Chrudošom Valoušekom sa pretavila aj do umeleckého spracovania tejto jedinečnej knihy. Ilustrovaná kniha je totiž výnimočným príkladom syntézy literárneho, divadelného a výtvarného umenia. Už sám názov, ktorý je dlhší a pre rozprávku pre deti aj nezvyčajný, predznamenáva vývojovú (alebo skôr životnú) etapu hlavnej postavy, teda Panáčika. Panáčik bol totiž najprv slivkou, ktorá skončila ako kôstka v koláči, potom stromom, z ktorého ostalo len poleno, a z tohto polena sa nakoniec vystrúhal Panáčik.

Chaotické rozprávanie

Rozsah knihy je pomerne veľký a tvorí ho až 20 kapitol. Príbeh sa začína in medias res, keď sa Panáčik stretáva s Petríkom, chlapcom, ktorý klame svojich rodičov, aby nemusel ísť do školy. Úvodné pasáže predstavujúce dialóg medzi týmito dvoma postavami rozohrávajú dobrodružnú divadelnú scénku, ktorá je pred očami detského čitateľa doplnená o bohaté obrazové rozprávanie. Panáčik chlapcovi retrospektívne rozpovie celú svoju životnú púť a vlastne aj to, ako sa k nemu dostal. Rozprávanie Panáčika môže pre čitateľa nadobudnúť charakter nespoľahlivého rozprávača. Jednak je to pre charakter tejto postavy (Pinocchio často klamal), ale aj pre nepravdepodobné situácie, do ktorých sa počas svojej cesty dostal. Na rozdiel od Collodiho Pinocchia Panáčikovi pri klamaní nos nerastie, čo mu vytvára priestor na tvorbu nonsensových príbehov. Napriek tomu, že je text vnútorne súdržný, pre mladšieho čitateľa môže predstavovať výzvu v podobe rýchleho sledu dejových súvislostí aj neustáleho pribúdania nových postáv. K chaosu prispieva aj forma dramatického prejavu striedaná s klasickým rozprávaním, ktoré je prerušované nedôverčivými vstupmi malého chlapca.

Nejednoznačný adresát

Forma rozprávania v podobe nonsensových príbehov je blízka najmä deťom predškolského veku, ktoré, podobne ako Panáčik, rady konfabulujú, vymýšľajú si nové príbehy alebo fantáziou prikrášľujú skutočnosť. Dlhší rozsah, dobrodružnosť, slovné hračky, komické situácie, hyperboly a obrazová zložka s prvkami komiksu zas bude sympatická čitateľom na prvom stupni základných škôl. Viacvrstvovosť robí z tejto nevšednej knihy aj grotesku pre dospelého čitateľa. Je to spôsobené najmä odkazmi, ktoré detský recipient vzhľadom na skúsenostný komplex ešte nedokáže dešifrovať, preto môžu rozosmiať najmä dospelých, a to napr. politickou satirou.

Čaro litografie

Dizajn knihy upúta atypickou veľkosťou, neobvyklou typografiou aj využitím fosforových farieb. Členenie knihy na kapitoly rozdeľuje aj usporiadanie textu a ilustrácií (zväčša je na ľavej strane text, na pravej celostranová ilustrácia, ktorá ho obsahovo kopíruje). O grafickú úpravu sa postaral Juraj Horváth, zakladateľ vydavateľstva Baobab, ilustrátor a grafický dizajnér, ilustrácie vytvoril Chrudoš Valoušek, v ktorého tvorbe prevažuje používanie jednoduchých línií a tvarov, farebné kontrasty, sýte až fluoreskujúce farby. Z obsahového hľadiska sú jeho ilustrácie plné grotesknosti, bizarnosti, hyperbol, čierneho humoru a surrealistických výjavov. Jeho osobitý štýl sa prejavil už v skorších obrazových albumoch pre deti plných vizuálnych metafor a prísloví (napr. Chrudošův mix přísloví, za ktorú získal v Lipsku v roku 2010 ocenenie Najkrajšia kniha sveta, alebo Chrudošův zvěřinec, a Valouškova zvířátka). Litografické ilustrácie v retro štýle nesú v tejto knihe sprievodnú funkciu k textu. Na niektorých miestach sú radené do panelov a nechýbajú v nich ani komiksové bubliny, inokedy majú podobu malých viniet skôr s dekoratívnym charakterom. Na ilustrácie je však nutné pozrieť sa viackrát, pretože sú popretkávané detailmi, ktoré nie je možné obsiahnuť naraz pri prvom prečítaní. Veľký formát knihy a členenie textu však poskytli ilustrátorovi dostatok priestoru pre umelecké stvárnenie obrazových glos.

Zdroj: Brak