Zjednodušený príbeh

Zjednodušený príbeh

Francine Riversová

Výnimočné biblické ženy. Rachab

Trnava, Dobrá kniha 2005

Preklad Nina Mrázová

Vydavateľstvo Dobrá kniha ponúka druhú z radu piatich avizovaných kníh americkej spisovateľky Francine Riversovej. Výnimočné biblické ženy majú spoločné to, že kniha Starého zákona im neposkytla veľa miesta. Preto sa Francine Riversová rozhodla dorozprávať ich príbehy o výnimočných skutkoch, odvahe a o ich živote.

Rachab je kanaánskou ženou, žije v Jerichu, v meste, ktoré by už čoskoro malo podľa predpovedí židovského boha patriť vyvolenému národu. Židia čakajú usídlení v púšti za riekou Jordán na posolstvo od svojho boha, a čakajú už štyridsať rokov, pretože predtým boli maloverní. Potom sa vydajú do tohto mesta obohnaného dosiaľ nezdolanými hradbami. Porazia ho nie silou, ale umom, samozrejme, riadeným zhora. A čo na to Rachab, slabá žena, pohanka a navyše ešte aj prostitútka a kráľova zveda? Až takú slabú nám ju autorka nevykresľuje. Hoci v očiach ctihodných občanov stratila postavenie ženy, to jej však nezabránilo, aby získala iné sociálne výsady a bohatstvo. Dostala ale aj čosi navyše, a to silný pocit bázne voči židovskému bohu a túžbu patriť k vyvolenému národu. Rachab využije privilégiá a lesť prostitútky, navonok vyhlasuje svoje sympatie k židovskému národu a jeho bohu a zachráni jeho vyzvedačov. Na oplátku ale žiada pomoc v hodine „božej skazy“ Jericha pre ňu a jej rodinu. Nedosiahne len to. Jeden zo zvedov, Salmon, ju dokonca pojme do svojho stanu, to značí za manželku.

Či to bolo tak, či onak, nechám na vykladačov Biblie. Riversová nám ponúka príbeh s jednoznačným a nenamáhavým objasňovaním nárokov na vyvolenú zem s rozprávačskou minimálnosťou, jednoduchosťou, ba miestami až banálnosťou. Ak sa v komentári k tejto knihe o Riversovej píše ako o jednej z najvýznamnejších amerických spisovateliek súčasnosti, ktorá chce svojou tvorbou po konvertovaní na kresťanskú vieru prejaviť vďaku bohu za obohatenie jej života, tak treba dodať, že sa tak javí len tej vrstve kritikov, ktorí hodnotia pod prizmou kresťanskej dogmy, no zabúdajú na erudíciu literárneho kritika.

Eva Ťapajnová