Elena Ťapajová
26.09.2008

Zverolekárove zápisky 2 - Pavol Fabian - Veselé zverstvá

Veselé zverstvá

Veselé zverstvá

Pavol Fabian: Zverolekárove zápisky 2, Bratislava, Epos 2008

„To si musíš prečítať, je to o zvieratkách, ale aj o ľuďoch,  ktorí ich chovajú, a je v tom toľko humoru a pohody, že sa ešte aj teraz usmievam,“ referovala mi nedávno kamarátka o knihe Zverolekárove zápisky 2 a hneď mi ju aj požičala.

Pavol Fabian je bratislavský veterinár, milovník psov a hôr. O veselé príhody zo svojej praxe sa podelil s čitateľmi už pred niekoľkými rokmi v knihe Zverolekárove zápisky. Jej aktuálne pokračovanie rozdelil do troch častí: Moji pacienti, Moje psy, Moje cesty. V prvej časti sa stretneme s príbehmi z ordinácie. Napríklad o sliepke Frkani, ktorá sa rozhodla cestovať do Bratislavy na prednej náprave autobusu alebo o škrečkovi, ktorý sa len-len že neupiekol a mama jeho majiteľky odvtedy pred pečením „prezerá rúru dôkladnejšie ako policajti auto pašerákov drog“. Druhá časť zhŕňa príbehy o autorových psoch. Asi najpôsobivejšie je rozprávanie Blízke stretnutie iného druhu o tom, ako sa autor s manželkou stretli pri turistickej ceste cez Bukovské vrchy so stádom zubrov vo voľnej prírode a labradorka Bosá zaútočila priamo na býka v ruji... Mimochodom, labradorka Bosá, naštylizovaná v okuliaroch pred knižnicou, dominuje prednej a majestátny zubor zadnej strane obálky. Tretia časť obsahuje autorove postrehy z vandrovky po Slovensku, ale aj z horolozeckých ciest do Ázie a Južnej Ameriky.

Bonusom je kapitola o psoch a mačkách v našej frazeológii a autorova fotografická príloha, ale aj ilustrácie Bohumila Schovanca.

Pavol Fabian je dobrý rozprávač s pekným jazykom, so zmyslom pre sebairóniu a schopnosťou priam plasticky narábať so slovom. Vie pobaviť i dojať, možno aj poučiť. Ale čo je najdôležitejšie, obracia sa k tomu pozitívnemu v nás. Napríklad v príbehu Muránska sirota rozpráva o opustenom šteňati a výčitkách svedomia, že mu dal najprv nádej, ale nakoniec mu nedokázal pomôcť... V dnešnom svete, kde vládne násilie a ľudia akoby strácali cit a svedomie, v čase, keď u nás pribúdajú incidenty s mučením zvierat a spoločnosť ich zľahčuje, veď predsa ide iba o zvieratá, má práve takáto, na prvý pohľad nenápadná knižka, jej mravný podtext, mimoriadny význam.

Elena Ťapajová