Predslov
Antológia slovenskej literárnej kritiky Kritická ročenka 2020 nadväzuje na dve publikácie s rovnakým názvom, ktoré boli venované domácej kritike predchádzajúcich rokov (2018 a 2019). Aj táto sa hlási k sérii štyroch literárnokritických antológií z polovice 60. rokov uplynulého storočia Kritika (1964 -1967), chce čitateľovi sprístupniť najpodnetnejšie minuloročné kritiky a pomôcť mu pri hľadaní najvýraznejších diel aktuálnej domácej literatúry.
Prináša 21 recenzií od 17 autoriek a autorov, sedem z nich publikuje v ročenke prvýkrát. Pri výbere sme uplatnili rovnaké kritériá ako v minulých rokoch. Do antológie sme zaradili pôvodné kritické texty publikované roku 2020 v slovenčine a venované prvým vydaniam aktuálnej slovenskej poézie a prózy, teda knihám, ktoré boli vydané v rokoch 2019 a 2020. Publikujeme ich bez dodatočných zásahov a v zjednotenej grafickej úprave (kurzívou sú písané citáty z recenzovaných diel a bibliografické jednotky), jazyková redakcia sa uplatnila iba v prípade evidentných chýb a preklepov. Súčasťou antológie sú dve bilančné štúdie napísané pre tento projekt editormi a venované minuloročnej slovenskej poézii a próze.
Antológia vychádza v čase, ktorý by mal byť podľa prevažujúcej mienky kritickým pre kultúru a umenie. Asi to platí pre väčšinu druhov umenia, predovšetkým pre tie, ktoré potrebujú diváka a ich živnou pôdou je bezprostredný kontakt s publikom. Azda nás nikto neobviní z nedostatku solidarity k literatúre, ak napíšeme, že jej postavenie je v prítomnej situácii špecifické - že nie všetko, čo sa dnes deje, ide proti nej. Jeden z najprenikavejších predstaviteľov slovenského myslenia o literatúre František Miko sformuloval pred desaťročiami tézu o jej „recepčnom bytí“. To dnes ani v najmenšom nie je ohrozené, naopak, samota mu praje - a rovnako aj tvorbe, jeho komplementu. Je čas písať, čas čítať. A nezúžil sa ani priestor na reflexiu: pri pohľade na minulý rok vydávané literárne a kultúrne časopisy nemožno povedať, že by prestali fungovať základné prevádzkové mechanizmy literárnej kultúry. Veľkým problémom sú zavreté kníhkupectvá, no knihy, ktoré stoja zato, si na svojich čitateľov počkajú, čo platí aj naopak. Diela, ktorým je venovaná reflexia sústredená v tejto antológii, vznikali väčšinou v čase, ktorý dnes pociťujeme ako minulý výraznejšie, než by tomu bolo za iných okolností, v čase „pred“. Tie najlepšie z nich však zaiste nepredstavujú niečo minulé, menej živé, prekonané. Nič také napokon nenaznačuje ani ich reflexia.
V situácii, keď pandémia znemožnila organizovanie väčšiny propagačných podujatí, sa vypuklo ukázalo, že autorské čítania, besedy a prezentácie kníh sú prirodzenou súčasťou literárneho života - hoci aj kvôli potrebe vykázať aktivitu pri ročnom zúčtovaní pre grantové schémy. Všetky tieto podujatia sa na väčšinu roka museli presunúť výlučne do online priestoru, ktorý im spravidla veľmi nesvedčal, či už kvôli bizarnej zmene dynamiky medzi hovoriacimi, absencii viditeľného publika či nezriedkavým technickým problémom. Človeka, ktorý literárne podujatia neobľubuje, sa takáto zmena asi nedotkla. Hoci streamovanie alebo dodatočné sprístupnenie záznamu na internete bolo v menšej miere bežné aj pred pandémiou, paradoxne práve obmedzenie normálneho života ich vyviazalo z fyzického priestoru a umožnilo účasť v podstate každému. Ak teda potenciálny divák dokázal selektovať v úmornom množstve online čítaní a besied a ak besedujúci boli ochotní nechať si nazrieť do súkromia svojich domovov. Súdiac podľa častých štylizácií pred stenou plnou kníh či nástenných ornamentov, mnohí boli viac než len ochotní ukázať svetu, že aj ich súkromie pozostáva len a len z literatúry a umenia.
Rytmus literatúry je iný než rytmus našej každodennosti. Je ešte priskoro formulovať nejaké poučenie z vývinu literatúry v čase pandémie. Tá navidomoči ohrozila a znemožnila fungovanie mnohých etablovaných podôb literárneho života, postihla najmä prevádzkovo-manažérske aktivity zaštítené literatúrou. Ešte len uvidíme, do akej miery literatúru zasiahla v jej bytostnom jadre.
Vladimír Barborík-Viliam Nádaskay
Bratislava 6. februára 2021