Jakub Pavlovský
13.06.2024

Dôležitý, ale nudný

Marek HudecEduard Klena vytvorili prvý slovenský komiks o gejoch. A vlastne tým ukázali, že homosexuálny vzťah je rovnako nezáživný ako ten heterosexuálny.

Dominik a Tao sa spoznajú na dovolenke cez zoznamku. Hoci jeden žije v Bratislave a druhý v Štokholme, vzdialenosť vôbec nevnímajú, teda až kým sa ich vzťah nezačne vyvíjať vytúženým smerom a nerozhodnú sa k sebe nasťahovať.

Stereotypy so vzťahom na diaľku

V bratislavskom vydavateľstve Brak vyšla dôležitá a dá sa povedať, prelomová publikácia dvoch slovenských autorov. Ide o prvý pôvodný slovenský komiks, v ktorom sú hlavnými postavami gejovia. Možno aj preto, že ide o jeden z prvých pokusov zaplniť medzeru na knižnom trhu, sú v ňom spisovateľ Marek Hudec a umelec Eduard Klena až príliš opatrní. Až na niekoľko výraznejších momentov ide o nazretie do života dvoch mladých gejov, ktorí sa náhodou stretli v online priestore, aby sa neskôr stretávali s problémami spojenými so vzťahom na diaľku. Hudec a Klena vo svojom komikse nevolajú po lepšom živote gejov na Slovensku, nezúfajú nad tým, že v našej krajine sú LGBT ľudia občanmi druhej kategórie, ani že sa dvaja muži alebo dve ženy nemôžu vziať. Jednoducho prišli s komiksom, v ktorom ich postavy riešia, či už je správny čas na to, aby sa presťahoval jeden k druhému, a pritom sa stretávajú s rôznymi stereotypmi spojenými so vzťahom na diaľku, ktoré čitatelia iste poznajú z rozličných filmov aj kníh alebo priamo zo života.

Komiks reflektuje súčasný svet. Hlavné postavy sa poznávajú prostredníctvom online zoznamky. Zároveň sú tu v bežnej konverzácii použité cudzie slová. Autori tematizujú nepochopenie a posmešky najbližších voči tomu, kto sa rozhodne viesť vzťah na veľkú vzdialenosť. To všetko je vizuálne spracované minimalisticky. Autorom sa podarilo trefne vystihnúť, aké to je, keď sa dvaja ľudia síce poznajú viac ako rok, ale videli sa len niekoľkokrát. Protagonisti presviedčajú sami seba, že to zvládnu (napríklad, pre nedostatok vzájomnej intímnosti zamilovaný pár skúša sexuálne mobilné aplikácie). Trápnosť, ktorú prirodzene zažívajú pri spomínanom, cítime aj my, čitatelia. Keď už sa Dominik a Tao vidia v skutočnosti, spoznávajú sa na prechádzkach či pikniku. Snažia sa zistiť, aké to bude, až spolu začnú bývať. (Keďže ani jeden z nich s nikým iným doteraz nebýval, ide o ozajstnú výzvu.)

Názov Veľká vzdialenosť sa premieta predovšetkým do toho, že jedna z hlavných postáv je Číňan bývajúci v Štokholme. Slovák Dominik sa za ním rozhodne presťahovať, spoločne si chcú prenajať byt a žiť ako skutočný pár. Dominik je ochotný odísť zo svojej súčasnej práce, aby si na severe našiel novú. Pokojne opustí rodinu a kamarátov, aby zažil zmenu, ktorú tak potrebuje. Pretože autori prišli s medzinárodným prostredím, zrejme sa nemohli vyhnúť ani politickým témam. Tao aj Dominik riešia problémy s predĺžením víza, zaoberajú sa švédskou protiimigračnou politikou aj nedemokratickou situáciou v Číne. Dôvody, prečo práve toto nesmelo chýbať v komikse o dvoch milujúcich sa mužoch, sú nejasné. (Je pravda, že bez týchto výplňových strán by kniha bola pritenká.)

V modrej a ružovej

Minimalizmus je zjavný v celej knihe, okrem textovej časti sa týka aj samotnej kresby, na ktorú si Klena vybral dve hlavné farby, respektíve odtiene svetlomodrej a ružovej. Titulu tieto farby pristanú a citlivo sa používajú v prospech pochopenia príbehu. A práve takáto farebná kombinácia robí z komiksu neprehliadnuteľný dizajnový artefakt. S tým súvisí aj príjemný formát a dobré knihárske spracovanie. Bohužiaľ, Klenov štýl je niekedy minimalistický až príliš, najmä vtedy, keď nie je zrejmé, čo sa v komiksových oknách odohráva. Niektoré načrtnuté postavy a ich tváre potom pôsobia, akoby autor odovzdal len skicu. Nedostatky nájdeme aj v sadzbe, napríklad použitie amerických úvodzoviek namiesto slovenských, alebo opakované ponechanie osamoteného písmena na konci riadka.

Keby sme v komikse zamenili vzťah gejov za vzťah muža a ženy, vlastne by sa nič nezmenilo. Na jednej strane je škoda, že by sa takto jednoducho dala nahradiť hlavná príbehová línia, na druhej strane vďaka tomu vypláva na povrch dôležitá skutočnosť, a to, že homosexuálne a heterosexuálne vzťahy zase nie sú také odlišné a že vzťahy muža s mužom sú nudné a nezáživné rovnako ako tie väčšinové.

Jakub Pavlovský (1993)

Literárny publicista a stredoškolský učiteľ, viedol literárny web časopisu Host, pôsobil v Českom rozhlase a v nakladateľstve Mean­der. Venuje sa zberateľ­stvu kníh a grafík.