Peter Naščák
15.04.2013

Spiaca spravodlivosť - Martin Vopěnka

Preklad Ina Martinová
Trio Publishing 2012

S istotou možno povedať, že dobrodružná literatúra sa stále teší nemalému záujmu mládežníckych čitateľov a  v  niektorých žánroch doslova prekvitá. Mám na mysli napríklad explodujúce fantasy a rôzne démonologické (čarodejnícke či upírske) ságy. No stále obľúbeným je aj detektívny román pre mládež, resp. próza s motívom pátrania. Nespomínam to náhodou. Zaujímavé spojenie detektívky a fantastiky totiž prináša skúsený český autor Martin Vopěnka paralelne na dvoch frontoch: na domácom českom i na tom našom. Ide o trilógiu Spiace mesto (2011), Spiaca spravodlivosť (2012) a Spiace tajomstvo (vyjde v roku 2013). Spojivom dejovej línie troch knižiek sú dramatické dobrodružstvá detí, ktoré sa odohrávajú na pozadí utopicko-katastrofickej premeny sveta a vyúsťujú do pátrania po jej príčine či do hľadania porušovateľov zákona. Jedného dňa totiž zaspia všetci rodičia na svete a ich deti sa tak stávajú ľahkým terčom pre (bezdetných) zločincov každého druhu.

V aktuálnej druhej časti trilógie sa už väčšina rodičov prebrala z nepochopiteľného spánku, no deti sa ešte nespamätali z otrasných zážitkov z posledných týždňov. Dožadujú sa spravodlivosti za vraždy, únosy a krádeže, ktoré sa za ten čas udiali, no zo strany väčšiny rodičov, vládnej moci a polície sa im dostáva iba podceňovania, chladného zľahčovania a prekrucovania skutočnosti, dokonca vyhrážania sa. „Spiacu spravodlivosť“ preto berú deti do vlastných rúk a založia si aj detský parlament: „My deti tejto krajiny žiadame dospelých tejto krajiny, aby nás brali vážne!“. V  centre pozornosti stojí pátračská skupina odvážnych súrodencov (Krištof, Kristína, Ema a najmenší Samuel), vychádzajúca zo Samuelových indícií, pretože sa mu ako jedinému z desiatok detí podarilo utiecť únoscom (v prvom diele trilógie). Deti zažívajú jedno napínavé dobrodružstvo za druhým. Nikomu sa nedá dôverovať, každý je podozrivý. Často im ide aj o život. Našťastie sa ukáže, že vo svojom boji nie sú tak celkom sami, no predovšetkým (znovu)objavia silu rodinnej súdržnosti, priateľstva a podaktorí okúsia aj prvé bozky. Kto však stojí za tajnou organizáciou Odplata smädných bábätiek? Podarí sa deťom bez pomoci dospelých napokon spravodlivosť prebudiť?

Román
Spiaca spravodlivosť ponúka plnohodnotné dobrodružné čítanie. Sú tu hrdinovia aj zloduchovia, bozky aj prestrelky. A ešte čosi navyše. (Anti)utopická scéna (v duchu kyberpunkovej prózy) akoby odkazovala čitateľom, že s naším svetom niečo nie je v poriadku a keď ho nezmeníme, stane sa katastrofa. Alebo to je iba rozprávka na dobrú noc?!