Šimon Kéry
26.08.2020

Život hrou

Rastislav Kubis: Gambler

Bratislava: Ikar, 2020

Odvážna, priamočiara a úprimná spoveď Rasťa Kubisa, nesúca názov Gambler, je perličkou od začiatku až do konca. Prináša príbeh muža, ktorého po celý čas poznáme len pod prezývkou Hráč: sledujeme jeho vývoj od chlapca fascinovaného číslami, až po dospelého ostrieľaného gamblera, ktorému šťastie prináša len tipovanie. Odmalička introvertný mudrlant, zbehlý vo všetkých oblastiach, ale s nešťastím na kamarátov a dievčatá vo vtedajšom tvrdom socialistickom režime. Neskôr beznádejný romantik, rebelant, novopečený extrovert, drzý adolescent; až nakoniec zodpovedný dospelák, ktorý sa vie vynájsť v každej situácii. A hlavne, v každej fáze života vášnivý hráč.

Životnú cestu mu formovali mnohé skúsenosti, no najmä osudové, vo viacerých prípadoch nešťastné stretnutia s ľuďmi, ktoré sa na ňom nezmazateľne podpísali. Jeho prvá nešťastná láska Vierka, prvý pravý kamarát Drak či nešťastný citlivý žiak Heňo, vzťah s otcom, a najmä bohyňa Viktória – tipovanie. Gambler je trpko-sladký príbeh o pádoch a postaveniach sa na nohy, o tvrdých životných skúsenostiach a o tom, ako patologické hráčstvo dokáže človeka zruinovať a zmeniť.

Forma písania a použitý jazyk je určite jednou zo silnejších stránok knihy – autor sa s čitateľom pohráva pomocou výborných prirovnaní, slovných hračiek a vtipných hlášok, nevyhýba sa ani vulgarizmom. Patologické hráčstvo hlavnej postavy tvorí podstatnú časť rozprávania: od detailných opisov myšlienkových pochodov gamblera cez činnosti ako vypočítavanie kurzu stávky, detailné vypracovávanie finančného plánu vkladu až po stres a nervozitu pred dôležitými športovými zápasmi, ktorých výsledok je pre výhru rozhodujúci.

Žiadne dielo však nie je dokonalé a výnimkou nie je ani Gambler. Kniha zaostáva najmä v dialógoch, ktoré autor buď úplne vynecháva, alebo sú veľmi povrchné. Takmer vôbec nepoužíva priamu reč. V dôsledku toho je ťažké „spoznať sa“ s inými postavami alebo si k nim vytvoriť vzťah. Najciteľnejšie je to pri postave Heňa, ktorý je v príbehu dôležitou postavou. Dostal síce zopár vlastných strán textu, svojho denníka, ale aby si o ňom čitateľ vytvoril názor alebo si k nemu vybudoval vzťah, to nestačilo. V celej knihe sa tak lepšie zoznámime len s protagonistom Hráčom a ku koncu sa často stáva, že jeho konanie je priehľadné a ničím neprekvapí.

Gamblera je ťažké zhrnúť niekoľkými slovami. Je to predovšetkým precízna metafora života a zároveň osobná výpoveď (vlastnými slovami) bývalého gamblera. Opis života, ktorý zničili lákadlá – občas alkohol a hlavne patologická vášeň pre hru. Neprekvapilo by ma, keby toto dielo bolo autobiografiou, pretože veľa popísaných udalostí nemá od skutočnosti ďaleko. Kniha je zároveň aj odpudivým varovaním pred patologickým hráčstvom: detailný opis pádu až na dno donúti každého čitateľa dvakrát si rozmyslieť, či je investovanie do stávkovania dobrým nápadom.

Túto knihu by som odporučil študentom, ktorí sa určite dokážu vžiť do stredoškolského a vysokoškolského života hlavnej postavy, prípadne generácii, ktorá si pamätá časy nežnej revolúcie – pri čítaní neraz určite zažije chvíľku nostalgie. Naopak, knihu by som neodporúčal krehkejším povahám pre neprikrášlený opis závislosti. Celý román by som zhodnotil tak, ako hlavná postava hodnotila odpovede svojich študentov po vydarenej stávke – aj cez menšie chybičky, na výbornú.