Ján Chryzostom Korec

O rehoľnom živote

Bratislava, LÚČ 2004

Ján Chryzostom Korec

O rehoľnom živote

Bratislava, LÚČ 2004

Kardinál Korec sa stal veľkou intelektuálnou autoritou najmä kvôli svojmu svedectvu počas komunizmu. Dlhé roky disentu a práce v podzemnej Cirkvi mu umožnili vytvoriť literárne dielo, ktoré svojou šírkou a záberom obohatilo tradíciu našej domácej náboženskej spisby a dodnes patrí medzi autorov s renomé a váhou autority.

Kniha O rehoľnom živote sa zaoberá špecifickými otázkami života zasväteného v spoločenstve, ktorého je sám autor ako jezuita predstaviteľom.

V živote katolíckej Cirkvi zohrali rehole veľkú úlohu. Zhromažďovali sa v nich velikáni jej dejín, ktorí zanechali svetské starosti, aby naplno mohli slúžiť šíreniu Kristovej zvesti. Komunizmus videl v rehoľných spoločenstvách veľkého nepriateľa, a preto ich pri svojom revolučnom vpochodovaní na naše územie likvidoval ako prvé. Pertraktuje najmä vzťah osvietenstva, ktoré naplno obnažilo krízu Cirkvi zahľadenej do seba, a najhrubším výsmechom z pozície rozumu odsúdilo úpadok, ktorý tieto spoločenstvá, zložené iba zo smrteľníkov, zažívali.

Voľbu pre zasvätený život vždy sprevádzalo plno úskalí. Ani v tomto období niet preň miesta. Všetci majú prísľub blahobytu, nie sú odkázaní na starostlivosť Cirkvi a prospech z jej úradov, ako boli kedysi chudobní. V plnej nahote sa obnažuje skutočný význam zasväteného života – nezištná práca na prospech spásy. Istota pre tých, ktorí nemôžu nájsť trvalý pokoj, a bezvýsledne bažia po ideáloch, ktoré ani dnešný svet hojnosti príležitostí nerozdeľuje tak štedro a bezbreho, ako by sme očakávali.